Adwent (z łac. adventus - przyjście, przybycie) to okres w
roku liturgicznym, który rozpoczyna się od I Niedzieli Adwentu, a kończy przed uroczystością Narodzenia Pańskiego w wieczór 24 grudnia. Trwa od 23 do 28
dni i obejmuje cztery kolejne niedziele przed 25 grudnia. Stanowi
pierwszy okres w każdym nowym roku liturgicznym.
Adwent składa się z dwóch odrębnych okresów:
1. czasu, w którym kierujemy nasze serca ku oczekiwaniu powtórnego przyjścia Jezusa w chwale na końcu czasów (okres od początku Adwentu do 16 grudnia włącznie);
2. czasu bezpośredniego przygotowania do uroczystości Narodzenia Pańskiego, w której wspominamy pierwsze przyjście Chrystusa na ziemię.
Zwornikiem wszystkich tekstów liturgii adwentowej obydwu części jest czytanie księgi proroka Izajasza. Czytanie to obrazuje tęsknotę za wyczekiwanym Mesjaszem.
Adwent składa się z dwóch odrębnych okresów:
1. czasu, w którym kierujemy nasze serca ku oczekiwaniu powtórnego przyjścia Jezusa w chwale na końcu czasów (okres od początku Adwentu do 16 grudnia włącznie);
2. czasu bezpośredniego przygotowania do uroczystości Narodzenia Pańskiego, w której wspominamy pierwsze przyjście Chrystusa na ziemię.
Zwornikiem wszystkich tekstów liturgii adwentowej obydwu części jest czytanie księgi proroka Izajasza. Czytanie to obrazuje tęsknotę za wyczekiwanym Mesjaszem.
Pierwsze ślady obchodzenia Adwentu spotykamy w IV w. między innymi w
liturgii galijskiej i hiszpańskiej. W Hiszpanii pierwsze wzmianki o
przygotowaniu do obchodu Narodzenia Pańskiego (choć nie jest ono
określane mianem Adwentu) pochodzą z roku 380. Kanon 4 synodu w
Saragossie, który odbył się w tym roku, poleca wiernym, aby od dnia 17
grudnia do Epifanii (6 stycznia) gorliwie gromadzili się w kościele, nie
opuszczając ani jednego dnia. W tradycji gallikańskiej Adwent miał
charakter pokutny i ascetyczny (post, abstynencja, skupienie), co
wspomina św. Hilary (+ 367). W V w. biskup Tours, Perpetuus, wprowadził w
Galii obowiązek postu w poniedziałki, środy i piątki w okresie trzech
tygodni od dnia św. Marcina (11 listopada) do Narodzenia Pańskiego. W
Rzymie okres przygotowania do Narodzenia Pańskiego został wprowadzony
dopiero w drugiej połowie VI wieku. Adwent miał tu charakter
liturgicznego przygotowania na radosne święta Narodzenia Pańskiego, ze
śpiewem Alleluja, Te Deum laudamus, z odpowiednim doborem czytań i formularzy, bez praktyk pokutnych.
Od czasów św. Grzegorza Wielkiego (590-604) Adwent w Rzymie obejmował
już 4 tygodnie. Był to czas bezpośredniego, liturgicznego przygotowania
na obchód pamiątki historycznego przyjścia Chrystusa. Na początku IX w.
Adwent nabiera także charakteru eschatologicznego - staje się czasem
przygotowania na ostateczne przyjście Chrystusa. W wyniku połączenia
tradycji gallikańskiej i rzymskiej ukształtował się Adwent, jaki
przeżywamy do dziś - liturgicznie rzymski, a ascetycznie gallikański
(kolor fioletowy, bez Gloria). Formę tę rozpowszechniały
klasztory benedyktyńskie i cysterskie. W XIII w. znana ona była już w
całym Kościele, do czego przyczyniły się nowe zakony, zwłaszcza
franciszkanie.
Teksty liturgiczne Adwentu ukazują postacie Starego i Nowego Testamentu,
przez których życie i działalność Bóg zapowiadał i przygotowywał świat
na przyjście Jego Syna: Maryję, Jana Chrzciciela, Izajasza. Adwent to
czas radosnego oczekiwania na spotkanie z Panem i przygotowania się do
niego przez pokutę i oczyszczenie. Dlatego Kościół zachęca do przystąpienia do sakramentu pokuty i pojednania. Adwent
nie jest jednak w sensie ścisłym czasem pokuty, tak jak na przykład
Wielki Post.
W czasie całego Adwentu, poza niedzielami i uroczystością Niepokalanego
Poczęcia N.M.P. (8 grudnia), odprawiane są Roraty. Ta bardzo dawna tradycja
jest nadal w Polsce kultywowana. Roraty to Msze ku czci Najświętszej
Maryi Panny, odprawiane wczesnym rankiem. Ich nazwa pochodzi od
łacińskich słów pieśni często śpiewanej na ich początku - Rorate caeli desuper
(Spuśćcie rosę, niebiosa). W czasie Rorat przy ołtarzu znajduje się
dodatkowa, ozdobna świeca - symbolizuje ona obecność Maryi. Eucharystia
rozpoczyna się przy zgaszonych światłach; zapalają się one dopiero
podczas uroczystego hymnu "Chwała na wysokości Bogu". Jest to jeden z
nielicznych przypadków w roku liturgicznym, kiedy hymn ten śpiewa się
każdego dnia (chociaż wyłącznie podczas Rorat).
Według Abrahama Bzowskiego, dominikanina, wybitnego historyka Kościoła,
początek Rorat w Polsce datuje się na XIII wiek. Ich odprawianie miał
wprowadzić w Poznaniu książę Przemysł I Pobożny, a w Krakowie, na prośbę
św. Kingi, Bolesław Wstydliwy. Największą popularność i szczyt rozwoju
Roraty osiągają w XVI wieku. Codziennego udziału w tej Mszy świętej
przestrzegali królowie Zygmunt Stary i Zygmunt August, królowa Bona,
Anna Jagiellonka i Marysieńka Sobieska. Zygmunt I Stary i Anna, jego
córka, starali się o to, aby w kaplicy królewskiej na Wawelu Roraty
odprawiane były nie tylko w czasie Adwentu, ale przez cały rok raz na
tydzień. Na ten cel przeznaczyli pewne fundusze i w 1545 roku utworzono,
przy kaplicy zygmuntowskiej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi, specjalną
kapelę śpiewaczą "rorantystów".
Z odprawianiem Mszy św. roratniej wiąże się zapalanie dodatkowej świecy.
W dawniejszych czasach przed rozpoczęciem Mszy św. do ołtarza
podchodził król, niosąc pięknie ozdobioną świecę, i stawiał ją na
najwyższym lichtarzu na środku ołtarza. Podobne świece, lecz już nie
ozdobione, przynosili do ołtarza prymas, senator, ziemianin, rycerz,
mieszczanin i chłop - przedstawiciele ówczesnych stanów. Każdy z nich,
wręczając świecę celebransowi, odpowiadał na jego pytanie: "Gotowy
jesteś na sąd Boży?" - "Gotów jestem na sąd Boży".
Od IX w. dla drugiej części Adwentu charakterystyczne są tzw. antyfony "O", ponieważ wszystkie rozpoczynają się od tej właśnie litery: O Sapientia, O Adonai, O Radix Jesse, O Clavis David, O Oriens, O Rex gentium, O Emmanuel.
Tak uszeregował je Amalariusz z Metzu (+ 850). Oparte są one na
obrazach i symbolach biblijnych. Antyfony te w tłumaczeniu polskim
stanowią siedem kolejnych zwrotek dawno śpiewanej pieśni "Mądrości,
która z ust Bożych wypływasz". Ich treść obrazuje tęsknotę Izraelitów za
Mesjaszem.
III Niedziela Adwentu jest nazywana Niedzielą GAUDETE.
Nazwa ta pochodzi od słów antyfony na wejście: "Gaudete in Domino",
czyli "Radujcie się w Panu". Szaty liturgiczne mogą być - wyjątkowo -
koloru różowego, a nie, jak w pozostałe niedziele Adwentu, fioletowe.
Teksty liturgii tej niedzieli przepełnione są radością z zapowiadanego
przyjścia Chrystusa i z odkupienia, jakie przynosi. Warto pamiętać, że
oprócz Niedzieli Gaudete jest jeszcze tylko jedna okazja do używania szat liturgicznych koloru różowego - jest nią Niedziela LAETARE - IV Niedziela Wielkiego Postu.