KATECHIZM POLEMICZNY
CZYLI
WYKŁAD NAUK WIARY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
PRZEZ ZWOLENNIKÓW LUTRA, KALWINA I INNYCH Z NIMI
SPOKREWNIONYCH
ZAPRZECZANYCH LUB PRZEKSZTAŁCANYCH
O. JAN JAKUB SCHEFFMACHER SI
––––––––––
ROZDZIAŁ IX
O Czyśćcu
––––––
Nauka I
P. Jakże dowiedziesz, że czyściec
jest?
O. Na to znajduję dowody w
Starym i w Nowym Testamencie oraz w Podaniu.
P. Jakże to dowiedziesz ze
Starego Testamentu?
O. Z drugiej Księgi
Machabeuszów r. XII, w. 43.
P. Co się o tym dowiadujemy
z tej Księgi?
O. W miejscu przytoczonym
opisuje święty pisarz, jako Juda Machabejczyk, naczelny wódz żydowski wysłał do
Jerozolimy po pewnej bitwie 12000 drachm srebra na ofiarę za grzechy poległych.
P. Co w końcu tego
opowiadania Pismo święte dodaje?
O. Że "to jest świętą i
zbawienną rzeczą modlić się za zmarłych, aby byli z grzechów rozwiązani".
P. Co z tego wnosisz?
O. Wnoszę, że oprócz nieba i
piekła powinno być jeszcze trzecie miejsce, gdzie dusze zmarłych się znajdują.
P. A to dlaczego?
O. Bo jeżeli dusze zmarłych
znajdują się w niebie, to modlitwy naszej nie potrzebują, jeżeli są w piekle, to
im nasza modlitwa jest niepożyteczną, a zatem musi być jeszcze inne miejsce,
gdzie im modlitwa nasza pożyteczną być może.
P. Czy jednak Księgi
Machabejskie są kanoniczne, czyli Boskie, iżby z nich artykuł wiary mógł być
dowiedzionym?
O. Tak jest, Księgi te są
kanoniczne czyli Boskie i Kościół je za takowe po wszystkie czasy uważał.
P. Jakże się to dowodzi?
O. Dowodzi się to z wielu
Ojców Kościoła, między innymi z świętych: Cypriana, Ambrożego, Augustyna i
innych.
P. Jakże się wyraża św.
Augustyn w księdze VIII, rozdz. 36 "O Mieście Bożym"?
O. "Żydzi, pisze, Księgi
Machabejskie nie liczą do Ksiąg kanonicznych, lecz Kościół Chrześcijański je za
takowe uznaje".
P. Jakże zaś to miejsce
rozumieć należy, gdzie ten święty pisarz swoich czytelników prosi, ażeby
uwzględnili błędy, których by się mógł w piśmie dopuścić?
O. Mówi on tylko o błędach
przeciwko czystości i ozdobie swojej mowy.
P. Czy to może osłabiać w
czymkolwiek rzetelność jego wykładu?
O. Bynajmniej (1).
Nauka II
P. Jak dowodzisz istnienia Czyśćca
z Nowego Testamentu?
O. Dowodzę to słowy Zbawiciela,
u świętego Mateusza rozdz. XII, w 32. "Ktobykolwiek mówił przeciwko
Duchowi Świętemu, nie będzie mu odpuszczone ani na tym świecie ani na
przyszłym".
P. Jaki wniosek stąd wyprowadza
św. Augustyn w księdze XXI swojego Miasta Bożego w r. 24?
O. Stąd wywodzi, że są
grzechy, które w przyszłym żywocie będą odpuszczone.
P. Ależ, może niektóre
grzechy będą odpuszczone w niebie?
O. Nie, bo tam żaden
grzesznik nie wnijdzie.
P. Ale, może będą
odpuszczone w piekle?
O. Nie, bo stamtąd nie ma
żadnego zbawienia.
P. Co mówi św. Paweł w
pierwszym liście do Koryntczyków w r. III, w. 13?
O. "Każdego roboty,
jaka jest, ogień spróbuje".
P. Co dodaje w w. 14 i
15-tym?
O. "Jeśli którego
robota zostanie, którą przybudował, zapłatę weźmie. Jeśli którego robota zgore,
szkodę odniesie".
P. A jak to zdanie kończy?
O. "Lecz on sam będzie
zbawion, wszakże tak, jakoby przez ogień".
P. Co mówi tenże Apostoł w
liście do Filipensów r. II, w. 10?
O. "Aby na Imię
Jezusowe wszelkie kolano klękało niebieskich, ziemskich, podziemnych".
P. Jaki stąd dowód wywodzisz
za istnieniem Czyśćca?
O. Ci, którzy są w piekle,
nie uginają kolan na Imię Jezusa, więc musi być inne miejsce pod ziemią, gdzie
na Imię Jezusa swoje kolana zginają, musi przeto być Czyściec, czyli miejsce,
które Apostoł jako znajdujące się pod ziemią oznacza, i gdzie owa cześć Imienia
Jezusowego jest możebną.
P. Co mówi święty Jan w
swoim Objawieniu r. XXI, w. 27?
O. "Nie wnijdzie do
niego (do Królestwa niebieskiego) nic nieczystego".
P. Jakiż stąd wniosek?
O. Stąd się wnosi, że musi
być miejsce, gdzie się dusze ze swoich brudów oczyszczają.
P. A to dlaczego?
O. Ponieważ sprawiedliwy
uchybia siedem razy dziennie, nie można zaś przypuścić, ażeby tacy
(sprawiedliwi) co nagłą śmiercią umierają, zawsze mieli czas i sposobność do oczyszczenia
się ze wszystkich uchybień przez pokutę (2).
P. A jakże zrozumieć się ma
miejsce Eklezjasty Pańskiego: "Jeżeli drzewo na północ lub południe upadnie,
to pozostanie na miejscu, gdzie zostało" (Eklezjastes XI, 3)?
O. To miejsce oznacza, że
człowiek gdy umiera, to umierając odziedzicza albo wieczne zbawienie, albo
wieczne potępienie.
P. Czy jednak zdanie to nie
sprzeciwia się istnieniu czyśćca?
O. O tyle się temu nie
sprzeciwia, o ile się mu nie sprzeciwiało istnienie otchłani (3).
P. Alboż się nie znajduje w
Objawieniu św. Jana, r. 14, w. 13: "Błogosławieni umarli, którzy w Panu
umierają. Odtąd już, mówi Duch, aby odpoczywali od prac swoich"?
O. Słowa te odnoszą sie do
Męczenników albo do dusz pobożnych, które już za życia, na tym świecie, za
swoje grzechy odpokutowały.
P. Alboż Pan Jezus nie rzekł
do nawróconego łotra: "Dziś ze mną będziesz w raju"?
O. Łaska, którą umierający
Zbawiciel komuś wyjątkowo wyświadczył, nie służy za powszechne prawidło dla
innych.
P. Nie mógłbyś inaczej
odpowiedzieć?
O. Łotr odprawił na krzyżu
surową i skuteczną pokutę, a uczucia jego były tak wzniosłe, że niemniej one,
jako i jego pokuta ogień czyśćcowy zastąpiły.
Uwaga tłumacza. Zdarzenie to
posłużyć może za przykład zupełnego odpustu, który nie mógł być stosowniej
przez samegoż Pana Jezusa udzielony, jak w chwili zbliżającej się śmierci
krzyżowej. Ocenić też należy zadziwiającą wiarę łotra onego, który w
umierającym haniebną śmiercią Jezusie, uznał Dawcę Królestwa niebieskiego.
Przykład podobnegoż, przez Pana Jezusa udzielonego odpustu, mamy w rozgrzeszeniu
Magdaleny pokutującej.
Nauka III
P. Jak to dowiedziesz po trzecie,
że czyściec istnieje?
O. Z podania.
P. Skąd poznajesz takie
podanie?
O. Z świadectwa Ojców
Kościoła.
P. Czego pragnął św. Efrem w
swoim Duchownym testamencie?
O. Żądał po śmierci modlitwy
za spokój swej duszy.
P. Co opowiada Euzebiusz o
Konstantynie cesarzu?
O. Pragnął, powiada, być
pochowanym przy kościele, aby większy mieć udział w modlitwach wiernych.
P. Co mówi św. Chryzostom w
swojej 41 homilii nad pierwszym listem do Koryntczyków?
O. Zwraca uwagę na to, że
zmarłym nie pomaga się płaczem i jękami, ale modlitwą i jałmużną.
P. Co pisze św. Hieronim do
Pammachiusza?
O. Za jego czasów, powiada,
było zwyczajem, że mąż na grobie swej żony kwiatki rozsypywał, lecz że
Pammachiusz duszę swej żony daleko lepiej modlitwą i jałmużnami poratował.
P. Co zaświadcza św.
Augustyn w księdze IX swoich Wyznań r. XII, gdzie pogrzeb swej matki
opisuje?
O. Nie płakałem w czasie
modlitwy, gdy Ofiarę naszego Zbawiciela za moją matkę odprawiano, a ciało już
przed grobem stało (4).
P. Przytocz jeszcze inne nad
tym uwagi świętego Augustyna?
O. "Oczyść mnie, pisze,
na tym świecie Panie! abym w przyszłym żywocie oczyszczenia, w ogniu
czyśćcowym, nie potrzebował". (Ad. 37 Psalm.).
P. Co dalej mówi w Księdze
o Kacerstwach (Haeresis 53)?
O. Pisze, że Ariusz nauczał,
iż za umarłych nie należy się ani modlić, ani ofiary czynić i że to właśnie
jest pięćdziesiątym trzecim kacerstwem.
P. Co należy odpowiedzieć
tym, którzy zowią Czyściec wymysłem popów i oszustwem?
O. Należy im w odpowiedzi
przypomnieć słowa św. Augustyna: "czyli, że to jest pięćdziesiątym trzecim
kacerstwem, które na tym zawisło, że modlitwę za umarłych gani".
P. Czy z nauki o Czyśćcu nie
wypływa, że dzieło zbawienia naszego Zbawiciela nie jest dostatecznym?
O. Nie, tego stąd żadną
miarą wywnioskować nie można.
P. Dlaczego?
O. Z tego tylko wywnioskować
można, że za grzechy trzeba także docześnie pokutować. Ale za tym nie idzie,
żeby dzieło naszego Zbawiciela nie było dostatecznym.
P. Wyprowadź stąd dalszy
wniosek?
O. Doczesne zadosyćuczynienia
muszą albo w tym życiu, albo w przyszłym być spełniane, zaczem idzie, że i
doczesne zadosyćuczynienia za grzechy, w przyszłym życiu dziełu zbawienia
bynajmniej nie ubliżają; ponieważ cała skuteczność naszych zadosyćuczynień
wypływa z zasług Zbawiciela.
––––––––––
Katechizm
Polemiczny czyli Wykład nauk wiary chrześcijańskiej przez zwolenników Lutra,
Kalwina i innych z nimi spokrewnionych zaprzeczanych lub przekształcanych,
pierwotnie w języku francuskim ułożony przez O. J. J. Szeffmachera Zgrom.
Jezusowego, z poprzedzeniem listów dwóch nawróconych pastorów, wykazujących
powody nawracania się licznych Protestantów na łono Kościoła Katolickiego.
Przełożył z francuskiego na język niemiecki J. M. nauczyciel religii, a z
niemieckiego na język polski przełożył i uwagami objaśnił X. Nestor Higin Soter
Bieroński kanonik, proboszcz małogoski, prof. semin. kieleckiego. Częstochowa
1883, ss. 143-150.
Przypisy:
(1)
O kanoniczności dwóch Ksiąg Machabejskich dowodzi się z Klemensa
Aleksandryjskiego Strom. V, z Orygenesa in Joann. Tom. XXIII, z
Cypriana ad Fortun. XI, z Canon. apost. Can. 85, z Grzegorza Nazjanzeńskiego
Oratio ad Macch., z Ambrożego de Job. II. c. 10. 11. 12. Ofic.
40, 41 itd.
Uwaga tłumacza. Lutrzy i kalwinianie lubo by
zaprzeczali kanoniczności Ksiąg Machabejskich, nie mogą atoli zaprzeczać
wiarogodności Historyka. Nie mogą nie uznać najstarodawniejszej praktyki żydów,
którzy się za dusze zmarłych modlili i modlą. Praktyka ta tak była
niezaprzeczoną i za świętą w żydowskim, jako i w katolickim Kościele
poczytywaną, że święci Ewangelistowie uważali za rzecz zbyteczną o niej
wyraźnie i osobliwie nauczać; raczej należało ich utwierdzać w wierze kar
wiecznych, których niektórzy zaprzeczali i zaprzeczają.
(2)
A tak nieoczyszczeni nie mogą iść do nieba, bo tam nic skażonego nie wnijdzie,
nie mogą iść do piekła, bo pomimo swoich uchybień Pismo św. zowie ich
sprawiedliwymi. (Przyp. tłum. polskiego).
(3)
Miejsce to nie ubliża bynajmniej czyśćcowi, bo lubo by tylko dwa miejsca były:
miejsce łaski i miejsce potępienia, to jeszcze stąd nie wypływa, żeby miejsce
łaski nie mogło być jeszcze dwojakie, tj. albo miejsce oczyszczenia, albo miejsce
uwielbienia. Allioli na to miejsce. (Przyp. autora).
Dusze bowiem w czyśćcu zostające są też w łasce Bożej, a
cierpienia ich i kara doczesna nie stoją w sprzeczności ze stanem łaski, bo i w
tym życiu ludzie najpobożniejsi, których Bóg miłuje, różnym jednak cierpieniem
ich albo z grzechów powszednich oczyszcza, albo ku pomnożeniu zasług ich
doświadcza. Przykładem jest Najświętsza Maryja Panna, Królowa Męczenników,
która jedynie ku pomnożeniu zasług i chwały w niebiesiech siedem boleści
ponosiła. (Przyp. tłum. polskiego).
(4) Warto
przeczytać i zastanowić się nad dwunastym i trzynastym rozdziałem Księgi 9-tej Wyznań
św. Augustyna, z jaką pobożnością ten Święty nie tylko posługę pogrzebową
spełniając, ale też czytelników do modlitwy wzywając, o swojej matce wspomina.
Coś wznioślejszego w przedmiocie pamięci o zmarłych nie może być ani pomyślanym,
ani napisanym. (Przyp. tłum. niem.).
Za: http://www.ultramontes.pl/scheffmacher_katechizm_9.htm