K R Ó T K I E
NAUKI HOMILETYCZNE
na niedziele i uroczystości całego roku
WEDŁUG
Postylli Katolickiej Większej
Ks. Jakuba Wujka
OPRACOWAŁ
BP WŁADYSŁAW KRYNICKI
––––––––––––
Uroczystość śś. Apostołów Piotra i Pawła
† Dalszy ciąg Ewangelii według św. Mateusza,
16, 13-19. – A przyszedł Jezus w strony Cezarei Filipowej i pytał uczniów
swoich, mówiąc: Kim mienią być ludzie Syna człowieczego? A oni rzekli: Jedni
Janem Chrzcicielem, a drudzy Eliaszem, a inni Jeremiaszem, albo jednym z
Proroków. Rzekł im Jezus: A wy, kim mię być powiadacie? Odpowiadając Szymon
Piotr rzekł: Tyś jest Chrystus Syn Boga żywego. A odpowiadając Jezus, rzekł mu:
Błogosławionyś jest Szymonie Barjona: bo ciało i krew nie objawiła tobie, ale
Ojciec mój, który jest w niebiesiech. A ja tobie powiadam, iżeś ty jest opoka:
a na tej opoce zbuduję Kościół mój: a bramy piekielne nie zwyciężą go. I tobie
dam klucze Królestwa Niebieskiego. A cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie
związane i w niebiesiech: a cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane i
w niebiesiech. (*)
Dzień dzisiejszy
poświęcony jest pamięci dwóch najprzedniejszych Apostołów, którzy zakończyli
swe prace w Rzymie śmiercią męczeńską. Piotr, ustanowiony od Chrystusa głową całego
Kościoła, był pierwszym biskupem rzymskim i dlatego jego następcy na Stolicy
rzymskiej dziedziczą po nim, każdy z kolei, najwyższą władzę kościelną.
Ewangelia dzisiejsza poucza nas o rozległości i przywilejach tej władzy.
Zastanówmy się nad tym pokrótce.
Pewnego razu Pan Jezus zapytał uczniów swoich, za kogo
oni Go mają. Nie dlatego pytał, aby nie wiedział, co myślą; lecz aby im dał
sposobność do wyznania wiary i do zasługi za to wyznanie. Byli świadkami Jego
świętego życia, słyszeli Jego Boskie nauki, widzieli cuda przezeń działane.
Mogli przeto i powinni byli wiedzieć, lepiej niż inni ludzie, kim był ten, kto
do nich mówił. Otóż Piotr w imieniu wszystkich odpowiada: Tyś jest Chrystus,
Syn Boga żywego. Nazwał Zbawiciela tym, czym On jest od wieków, Synem
Bożym, nie przybranym, ale rzeczywistym, a więc jak i Bóg Ojciec, Bogiem
prawdziwym. A skąd wiedział o tym głowa Apostołów? Sam Pan Jezus daje mu
świadectwo, że miał to z oświecenia Bożego: Błogosławionyś jest Szymonie Bar
Jona (synu Jana), bo ciało i krew nie objawiła tobie, ale Ojciec mój,
który jest w niebiesiech. Tego, coś wyznał, nie wiesz ani od ludzi, ani z
własnego rozumu, ale Ojciec mój dał ci tę wiadomość, że jestem nie tylko
człowiekiem, ale nadto przyrodzonym i prawdziwym Synem Boga.
Słyszałeś chrześcijaninie katoliku wyznanie Piotra.
Słuchajże teraz, jak Pan Jezus wynagrodził ową wiarę jego: A ja tobie
powiadam, iżeś ty jest opoką, a na tej opoce zbuduję Kościół mój, a bramy
piekielne nie zwyciężą go. W tych słowach obdarzył Chrystus Piotra św.
trzema osobnymi przywilejami. Pierwszy przywilej: Tyś jest opoka.
Zbawiciel mówił do niego po syryjsku, tak jak wtedy w Palestynie mówiono, więc
nazwał go tym językiem Cefas, co po łacinie znaczy Petra, a po naszemu opoka,
skała. Od łacińskiego wyrazu Petra utworzyło się imię, Petrus, albo po
polsku Piotr. Więc imię Piotr znaczy opoka, skała, a nadał mu je Pan
Jezus zamiast dawniejszego imienia Szymon, albowiem chciał przez to okazać, iż
wiara księcia Apostołów stanie się mocną i niewzruszoną jak skała, aby cały
świat czerpał od niego znajomość nauki wiary i z nim się we wierze zgadzał. A
chociaż Piotr już nie żyje we własnej osobie, to przecież wiara jego żyje i
trwa w następcach jego i dziedzicach władzy jego, biskupach rzymskich, czyli
papieżach. Dlatego każdy prawy chrześcijanin winien słuchać papieża jako
najwyższego zwierzchnika i pasterza Kościoła Chrystusowego.
Drugi przywilej: A na tej opoce zbuduję Kościół mój.
Więc na tobie Piotrze, nie na Janie, ani na Jakubie, ani na nikim innym, ale na
tobie jako na niewzruszonym fundamencie, ja Jezus, Bóg wszechmocny, zbuduję Kościół
mój. Tymi słowy Pan nasz wyraźnie czyni Piotra głową Kościoła swego, bo czym
jest fundament w budowaniu, czym jest głowa w ciele, tym jest przełożony w
społeczeństwie. Wprawdzie mówi apostoł Paweł św. (1 Kor. 3), iż fundamentu
innego żaden założyć nie może, okrom tego, który założony jest, który jest
Chrystus Jezus. Podobnie i Piotr św. nazywa Pana Jezusa kamieniem żywym i
najwyższym kamieniem węgielnym, wybranym i kosztownym, i każe się nam wszystkim
budować duchownie na tym fundamencie (1 Petr. 2). Ale ponieważ Zbawiciel i
jego także uczynił fundamentem Kościoła, więc wierzyć trzeba, że Pan Jezus jest
najprzedniejszą opoką i najpierwszym fundamentem, a Piotr jest drugą opoką i
drugim na Chrystusie wspartym kamieniem. Innymi słowy: Chrystus Pan jest
założycielem i niewidzialnym kierownikiem swego Kościoła, a Piotr jest zastępcą
Chrystusa i widzialnym pasterzem powierzonego swej pieczy Kościoła Bożego.
Trzeci przywilej: A bramy piekielne nie zwyciężą go.
Żadne błędy, żadne herezje, żadne grzechy (co wszystko jest jakby bramą do
piekła) nigdy nie zwalczą, nie zagubią, nie zwyciężą Kościoła
rzymsko-katolickiego, zbudowanego na Piotrze, jako na mocnej opoce. Tylko ten Kościół,
do którego i my mamy szczęście należeć, ma sobie przyobiecane, że fałsz i błąd
nigdy go nie zwyciężą, ponieważ tak Pan Jezus zapewnił. Toteż tylko do tego
Kościoła błąd i niewiara nigdy przystępu nie miały. Wszystkie sekty i herezje
błądzą i właśnie dlatego błądzą, że się z Kościołem rzymsko-katolickim, rządzonym
przez prawowitych następców św. Piotra, nie zgadzają, że się odeń różnią, że
jego głowy za swoją duchowną głowę nie przyznają.
Lecz Pan Jezus nie poprzestał na powyższych obietnicach
i jeszcze większą dał Piotrowi władzę w Kościele swoim, zawartą w trzech innych
przywilejach. A jakich? Słuchajmy dalej.
Czwarty przywilej: I tobie dam klucze Królestwa Niebieskiego.
Kościół jest miastem Bożym. Dać komu klucze od miasta, znaczy dać mu władzę nad
miastem. Dał więc Pan Jezus Piotrowi władzę nad Kościołem swoim; a co tu
przyobiecał, tego dopełnił po swym zmartwychwstaniu, gdy rzekł do niego: paś
owieczki, paś baranki moje, to jest rządź i kieruj do zbawienia wszystkich
wiernych moich, wszystkich duchownych i wszystkich świeckich, bo nad
wszystkimi, nad całym Kościołem moim stanowię ciebie najwyższym przełożonym i
pasterzem.
Piąty przywilej: Cokolwiek zwiążesz na ziemi,
będzie związane i w niebiesiech. Tu wyraźnie Zbawiciel każe słuchać Piotra
w rzeczach, które dotyczą nauki wiary i obyczajów chrześcijańskich. Czego on
uczy, wszyscy obowiązani są to przyjąć; co on nakaże i czym zwiąże, wszyscy
mają tego słuchać i to wypełnić. Kto jego słucha i tych, których Duch Święty
przez usta jego następców postanowił biskupami, samego Chrystusa słucha; kto
jego w jego następcach nie słucha, niech będzie jako poganin i jawnogrzesznik.
Poganin nie może należeć do Kościoła, ponieważ nie wierzy; więc i rzekomy chrześcijanin,
który nauki wiary z ust następcy Piotrowego, papieża, nie przyjmuje, godzien
jest, aby go wyłączono z Kościoła, co jest najcięższą karą i związaniem. Podobnie
i ten, kto najwyższej władzy kościelnej słuchać nie chce, prawa i przykazania
Kościoła lekceważy i łamie, innych zwodzi i gorszy, ma być uważany za jawnogrzesznika
i władza kościelna może go związać ekskomuniką, to jest wyłączyć ze
społeczności wiernych. Jeśliby zaś kto bez pokuty w takim związaniu umarł,
Boski Sędzia uzna wyrok kościelny na drugim świecie i każe aniołom swoim tak
związanego wyrzucić w ciemności zewnętrzne, gdzie jest płacz i zgrzytanie
zębów.
Szósty przywilej: Cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie
rozwiązano i w niebiesiech. Tymi słowy dał Pan Jezus Piotrowi i jego
następcom moc odpuszczania wszystkiego, cobykolwiek krępowało sumienie
człowieka: czy to klątwy kościelnej, czy grzechów, czy kary wiecznej, lub
doczesnej, należnej za grzechy już odpuszczone. Wprawdzie władzę rozgrzeszania
dał Zbawiciel i innym także Apostołom, a przez nich ich następcom, biskupom i
kapłanom. Ci jednak mogą ją wykonywać nie inaczej, jedno z wiedzą i z
upoważnienia głowy Kościoła, biskupa rzymskiego, i od niego mają odbierać
posłannictwo do spełniania urzędu biskupiego i kapłańskiego. A tak papież,
następca Piotrowy, ma w Kościele najwyższą władzę związywania i rozwiązywania.
Dziękujmy,
chrześcijanie-katolicy, Panu Bogu za tę najwyższą władzę, zostawioną przez
Chrystusa w Kościele świętym. Słuchajmy tej władzy z miłością i uległością
synowską, a ona nas doprowadzi bezpiecznie do Boga i zbawienia wiecznego.
–––––––––––
Krótkie nauki homiletyczne na
niedziele i uroczystości całego roku według Postyli Katolickiej Większej
Ks. Jakóba Wujka opracował Ks. Władysław Krynicki. Włocławek 1912, ss. 326-330.
(Pisownię i słownictwo nieznacznie
uwspółcześniono; przypisy od red. Ultra montes).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozwolenie Władzy Duchownej:
N. 154.
I M P R I M A T U R.
Wladislaviae,
die 10 Januarii 1912 a.
Officialis Generalis Prael. Cath.
Protonotarius Apostol.
St.
Chodyński.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Przypisy:
(*) Tekst Ewangelii (w przekładzie
O. Jakuba Wujka SI) przytoczono za: Mszał Rzymski z dodaniem nabożeństw
nieszpornych, opracował O. G. Lefebvre benedyktyn. Przekład polski poprawili
ks. dr Stefan Świetlicki i ks. Henryk Nowacki. Opactwo Św. Andrzeja Lophem lez
Bruges [1931], ss. 1175-1176.