Już papież Klemens XII (+ 1534) pozwolił na osobne oficjum i Mszę świętą o
Imieniu Jezus. Papież Innocenty XIII rozciągnął to święto na cały Kościół
(1721), a św. Pius X wyznaczył je na niedzielę pomiędzy Obrzezaniem a
Objawieniem Pańskim lub - w przypadku braku niedzieli w tym czasie -
na 2 stycznia.
Najświętsze Imię Jezus
W Starym Testamencie określano Zbawiciela wieloma imionami. Prorok Izajasz
wymienia ich cały szereg: Emmanuel (Iz 7, 14), Przedziwny Doradca, Bóg Mocny,
Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju (Iz 9, 6). Prorocy: Daniel i Ezechiel nazywają
Mesjasza "Synem człowieczym" (Dn 7, 13), a Zachariasz powie o Nim: "a imię Jego
Odrośl" (Za 6, 12).
W Nowym Testamencie św. Jan Apostoł nazwie Syna Bożego "Słowem" (J 1, 1). Sam Jezus Chrystus da sobie nazwy: Syn człowieczy (Mt 24, 27. 30. 37. 39. 44), Światłość świata (J 8, 12), Droga, Prawda i Życie, Dobry Pasterz (J 10, 11; 14, 6) itp.
Jednak imieniem własnym Wcielonego Słowa jest Imię Jezus. Ono bowiem zostało nadane Mu przez samego niebieskiego Ojca jako imię własne:
W szóstym miesiącu (od zwiastowania Zachariaszowi narodzenia św. Jana
Chrzciciela) posłał Bóg Ojciec anioła Gabriela do miasta zwanego Nazaret, do
Dziewicy poślubionej mężowi, imieniem Józef... anioł rzekł do Niej: "Nie bój
się, Maryjo, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna i
nadasz Mu imię Jezus" (Łk 1, 26-31).
Św. Mateusz przypomina, że to samo polecenie otrzymał również św. Józef:
Anioł Pański ukazał mu się we śnie i rzekł: "Józefie, synu Dawida, nie
bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to,
co się w Niej poczęło. Porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, On bowiem zbawi
swój lud od jego grzechów" (Mt 1, 20-21).
Pod tym też imieniem Słowo Wcielone odbiera największą cześć. Etymologicznie
hebrajskie imię Jezus znaczy tyle, co Zbawca. Tak więc imię było synonimem
posłannictwa, celu, dla którego Syn Boży przyszedł na ziemię. Imię to nadano
Synowi Bożemu w ósmym dniu po narodzeniu, który liturgicznie przypada dnia 1
stycznia. Św. Łukasz tak nam krótko opisuje to wydarzenie:
Gdy nadszedł dzień ósmy i należało obrzezać Dziecię, nadano Mu
imię Jezus, którym je nazwał anioł, zanim się poczęło w łonie
(Matki) (Łk 2, 21).
Jezus Chrystus Sam Jezus powiedział o swoim Imieniu:
"Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam: O cokolwiek byście prosili Ojca, da wam
w imię moje. Do tej pory o nic nie prosiliście w imię moje: Proście, a
otrzymacie, aby radość wasza była pełna" (J 16, 23-24).
"Tym zaś, którzy uwierzą, te znaki towarzyszyć będą: w imię moje złe
duchy będą wyrzucać, nowymi językami mówić będą; węże brać będą do rąk, i
jeśliby co zatrutego pili, nie będzie im szkodzić. Na chorych ręce kłaść będą, i
ci odzyskają zdrowie" (Mk 16, 17-18).
Apostołowie zawierzyli Chrystusowej obietnicy i spełnia się ona na nich w
całej pełni. W imię Chrystusa czynili cuda. Św. Piotr do napotkanego kaleki od
urodzenia mówi:
"Nie mam srebra ani złota, ale co mam, to ci daję: W imię Jezusa
Chrystusa Nazarejczyka, chodź!" (Dz 3, 6).
Do zdumionego tym cudem tłumu Apostoł mówi:
"Przez wiarę w Jego Imię temu człowiekowi, którego widzicie i którego
znacie, Imię to przywróciło siły" (Dz 3, 16).
To samo wyznanie powtórzy także przed najwyższą Radą żydowską:
"Jeżeli przesłuchujecie nas w sprawie dobrodziejstwa, dzięki któremu
chory człowiek uzyskał zdrowie, to niech będzie wiadomo wam wszystkim i całemu
ludowi Izraela, że w imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka - którego wy
ukrzyżowaliście, a którego Bóg wskrzesił z martwych - że przez Niego ten
człowiek stanął zdrowy... I nie ma w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano
ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być
zbawieni" (Dz 4, 10-12).
Św. Paweł Imieniu Jezusa oddaje najwyższe pochwały:
Uniżył samego siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci i to śmierci
krzyżowej. Dlatego też Bóg Go nad wszystko wywyższył i darował Mu imię
ponad wszelkie imię, aby na imię Jezus zgięło się każde kolano
istot niebieskich i ziemskich, i podziemnych (Flp 1, 8-10).
Wszystko, cokolwiek działacie słowem lub czynem, wszystko (czyńcie) w
imię Pana Jezusa, dziękując Bogu Ojcu przez Niego (Kol 3, 17).
Jako cel swojej całej niezmordowanej działalności apostolskiej św. Paweł
wskazuje:
Aby w was zostało uwielbione imię Pana naszego Jezusa Chrystusa (Dz
16, 18).
Także św. Paweł w imię Jezusa czynił cuda. Do szatana, który opętał pewną
dziewczynę, woła:
"Rozkazuję ci w imię Jezusa Chrystusa, abyś z niej wyszedł!" (Dz 3,
6-7).
Kult Imienia Jezus ma więc głębokie uzasadnienie w Piśmie Świętym. Tekstów to
potwierdzających można by przytoczyć znacznie więcej (J 14, 13-14; Dz 5, 40-41;
9, 15-16; Hbr 1, 4; Rz 10, 13; 2 Kor 5, 20; Ap 7, 1-11). Św. Paweł tak się
rozmiłował w tym Najświętszym Imieniu, że w swoich pismach wymienia je aż 254
razy.
Kult Imienia Jezus jest żywy także w tradycji Kościoła. Św. Efrem, ilekroć
napotkał to imię wypisane czy wyryte, całował je ze czcią. Orygenes o tym
Imieniu pisze:
Imię Jezus - to imię Wszechmocnego... To imię Pańskie niech będzie
błogosławione na wieki.
Św. Jan Złotousty:
Imię Jezusa Chrystusa, gdy je uważnie rozważymy, oznajmia nam całe jego
dobrodziejstwo. Nie bez przyczyny bowiem zostało nam dane. Jest ono skarbcem
tysiąca dóbr.
Przepiękny hymn ku czci Imienia Jezus ułożył św. Bernard:
Wszystkie Boże przymioty dają się słyszeć uszom moim na dźwięk Imienia
Jezus. Czczym jest wszelki pokarm, gdy tym olejem nie jest namaszczony... Gdy
piszesz, nie rozumiem, gdy tam nie czytam Jezusa. Gdy dyskusję wiedziesz i
rozmawiasz, nie pojmuję, gdy nie dźwięczy w niej Imię Jezus... Jezus jest miodem
w ustach moich, słodką melodią w uszach, radosną uciechą w sercu... Smuci się
kto z was? Niech tylko Jezus przyjdzie do jego serca, niech wypłynie na jego
usta - a oto wobec światłości Jego Imienia pierzchnie każda chmura i powróci
wesele (Sermo 15 super Cantica).
Św. Bernardyn nosił ze sobą tablicę, na której złotymi głoskami był wypisany
monogram Pana Jezusa i w każdym kazaniu adorował to Imię. Mówił:
O Imię Jezusa, wyniesione ponad wszelkie imię! O Imię zwycięskie! Radości
aniołów, szczęście sprawiedliwych, przerażenie potępionych... Umysł się miesza,
język drętwieje, wargi niezdolne są wyrzec słowo, gdy się ma sławić Najświętsze
Imię Jezusa.
Syn duchowy św. Bernardyna, bł. Władysław z Gielniowa, każde swoje kazanie
rozpoczynał od Imienia Jezusa. W znanym wierszu o Męce Pańskiej każdą nową
strofę rozpoczyna tym Najświętszym Imieniem. Kiedy w Wielki Piątek 1505 r.
wymawiał Imię Jezus, wpadł w zachwyt i został porwany na oczach słuchaczy nad
ambonę.
Św. Wawrzyniec Justynian pisze:
W przeciwnościach, w niebezpieczeństwach, w lęku - w domu, na drodze, na
pustkowiu, na falach - gdziekolwiek się znajdziesz, wszędzie wzywaj Imienia
Zbawiciela.
Św. Redegunda, bł. Henryk Suzo i św. Joanna de Chantal na piersiach swoich
wyryli Imię Jezusa. Św. Ignacy Loyola umieścił w herbie założonego przez siebie
zakonu jezuitów monogram imienia Jezus.
W wieku XV powstała litania do Imienia Jezus, co dowodzi powszechności kultu tegoż Imienia. Zwyczajem powszechnym we wszystkich niemal językach świata stało się pozdrowienie chrześcijańskie: "Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus".
Pan Jezus ma jeszcze imię drugie, nadane Mu przez proroków i Jego wiernych
wyznawców. Jest nim greckie imię Chrystus (hebrajskie - Mesjasz). Oznacza ono
tyle, co "namaszczony" lub "Pomazaniec Pański". Namaszczano w Starym Testamencie
królów i arcykapłanów, a Duchem Świętym byli namaszczeni prorocy. Chrystus Pan
jest Królem; jest Kapłanem (por. Hbr 4, 14 - 12, 2); jest także Prorokiem - On
bowiem był celem wszystkich proroctw. On również wiele rzeczy przepowiedział: o
sobie, jak też odnośnie losów ludzkości i świata. Od imienia Chrystusa otrzymali
także imię Jego wyznawcy, najpierw w Antiochii, potem niedługo w całym
świecie:
W Antiochii też po raz pierwszy nazwano uczniów chrześcijanami (Dz 11,
26).
Ojcowie Kościoła i święci wiele razy podkreślali wagę tego Imienia. Tertulian
pisze:
Chrześcijanin - to drugi Chrystus.
Chrześcijanin - to drugi Chrystus.
Św. Pacjanowi przypisuje się piękne wyznanie:
Imię moje - chrześcijanin, nazwisko - katolik.
Imię moje - chrześcijanin, nazwisko - katolik.
Św. Grzegorz z Nyssy napomina:
Jesteś chrześcijaninem, naśladuj Chrystusa... Nie noś tego Imienia na próżno.
Jesteś chrześcijaninem, naśladuj Chrystusa... Nie noś tego Imienia na próżno.
Podobnie pisze św. Leon I Wielki:
Poznaj chrześcijaninie, godność twoją... Pamiętaj, jakiego Ciała jesteś członkiem.
Poznaj chrześcijaninie, godność twoją... Pamiętaj, jakiego Ciała jesteś członkiem.
Św. Bernard przypomina:
Od Chrystusa nazywamy się chrześcijanami... Czyż przeto nie tą drogą, którą podążał Chrystus, i my powinniśmy podążać? Chrześcijanie otrzymali imię od Chrystusa. To zaś zobowiązuje do czynu chrześcijańskiego - byśmy, będąc spadkobiercami imienia, byli również spadkobiercami Jego cnót.
Do pierwszych i najpowszechniej spotykanych jeszcze dzisiaj symboli Jezusa
Chrystusa należą Jego monogramy. W sztuce starożytnej były one wyrazem osoby.
Najdawniejsze pochodzą już z wieku III. Do najdawniejszych należą: I X, co
oznacza Jezus Chrystus; X P, co znaczy Chrystus; litery I i X nałożone na
siebie, co oznacza Jezus Chrystus; wreszcie najczęściej spotykane monogramy I H
S, P, co również oznacza Jezus Chrystus. Ostatni symbol ma o tyle jeszcze
wymowę, że wyraźnie określa, iż Chrystus stał się naszym Zbawicielem przez
ofiarę krzyża. Symbol przedostatni natomiast wywodzi się od czasów cesarza
Konstantyna I Wielkiego, kiedy to ów władca kazał na sztandarach swoich wojsk
umieścić ten symbol (po roku 313). Najwięcej rozpowszechnił się też on w
świecie. Często do tego symbolu dodawano inne, wieniec laurowy jako znak
zwycięstwa, litery A i W, co oznacza wieczność i bóstwo Jezusa Chrystusa
itp.
Od wieku XV bardzo popularny stał się monogram Pana Jezusa, złożony z trzech liter: IHS. Jest to zlatinizowany skrót grecki imion: Iesus Christus. Wreszcie symbolem Pana Jezusa najdawniejszym, bo sięgającym wieku II, jest słowo greckie Ichthys ("ryba"). Był to umowny znak rozpoznawczy dla chrześcijan w czasie prześladowań. W literach tego słowa chrześcijanie odczytywali skrót greckich słów: Jesous Christos Theou Yios Soter, co znaczy: Jezus Chrystus, Syn Boży, Zbawiciel.